به گزارش خبرنگار چکاوک نیوز از کرمانشاه، سرپرست اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان، تعداد راهدارخانههای استان را ۴۷ مورد عنوان کرد که در قالب ۵۵۰ نیروی انسانی ۵۳ اکیپ ثابت و سیار را تشکیل می دهند.
به گفته خسروی طی هشت ماه گذشته سال جاری تردد وسایل نقلیه سنگین از راههای مواصلاتی استان حدود ۲۵ میلیون تردد بوده و درهمین مدت ۱۴ میلیون تردد وسائل نقلیه سبک را به ثبت رسیده که از این تعداد بیشترین تردد مربوط به محور کرمانشاه به بیستون و بالعکس می باشد.
یک سیستم کنترل هوشمند راهها در کرمانشاه فعال است:
این مسئول تعداد سامانههای ثبت تخلف در استان را ۶۲ دستگاه عنوان کرد و افزود: تا امروز در استان کرمانشاه پنج دستگاه توزین فعالیت دارند، ۱۲۲ دستگاه ترددشمار و ۴۲ دستگاه دوربین نظارتی در محورهای مواصلاتی استان بکارگیری شده است و اکنون تنها یک سیستم کنترل هوشمند راهها در کرمانشاه فعال است.
خسروی تأکید کرد: براساس پیگیریهای انجام شده برای نصب سیستم کنترل هوشمند قرار است سیستم دوم در شهرستان پاوه و سیستم سوم در مرز خسروی نصب و راه اندازی شود.
سرپرست اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان، در پاسخ به خبرنگاران تعداد لکهگیری و روکش آسفالت طی هشت ماه در راه های روستایی استان را ۶۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این مقدر لکه گیری و ترمیم از حد مطلوب فاصله زیادی داریم و فصل سرد باعث شده ادامه کار پیش نرود.
تا اردیبهشتماه سال آینده کارهای خوبی در زمینه روکش آسفالت در محورهای مواصلاتی استان انجام می شود:
خسروی در ادامه، گفت: اسکنی از شرایط تمامی راههای شریانی مرزی و منتهی به مرز در استان تهیه شده است و قراردادی با شرکت مشاورهای نیز منعقد شده است، قرار است تا اردیبهشتماه سال آینده کارهای خوبی در زمینه روکش آسفالت در محورهای مواصلاتی استان انجام شود.
خسروی تعداد نقاط حادثهخیز شناسایی شده در استان کرمانشاه را ۱۹ نقطه عنوان کرد و گفت: از این تعداد عملیات اجرایی ۱۵ نقطه انجامشده و چهار نقطه دیگر نیز تا پایان سال انجام میشود و نقاط مستعد حادثه شناسایی شده و اصلاح می شود.
سرپرست اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان، میانگین عمر ماشینآلات راهداری در استان را بیش ۳۰ سال عنوان کرد و در این خصوص، گفت: مقرر شد از ۱۲۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین سازمان راهداری که با استفاده از ظرفیت مناطق آزاد تجاری خریداری شدهاست تعدادی ماشین آلات مورد نیاز نیز به استان کرمانشاه اختصاص داده شود.
خسروی افزود: از محل اعتبارات ملی و استانی برای خرید ماشین آلات در استان ۶۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده که بعد از اینکه ماشینآلات سازمان راهداری بین استانها توزیع شد کار انعقاد قرارداد نوسازی ناوگان راهداری از این محل انجام خواهد شد.
این مسئول تعداد ناوگان بخش حملونقل کالا در استان کرمانشاه را ۱۵ هزار ۵۸۵ دستگاه عنوان کرد و افزود: تناژ کالای حمل شده طی هشت ماهه گذشته سال ۳۸۹هزار ۶۴۲ تن بوده است و طی همین مدت سه میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۲۷ مسافر در استان توسط ناوگان حملونقل جابجا شدهاند.
خسروی با اشاره به تعداد شرکتهای حمل و نقل کالا در استان، گفت: ۹۱ شرکت حمل ونقل کالا در استان داریم که عمده کالاهای حمل شده توسط این شرکتها شامل(سیمان فلهای و کیسهای مازوت، چغندر، سنگ، کنجاله، گندم و… )، می باشد.
خسروی در ادامه از ۶۲ شرکت و موسسه که در بخش مسافری در استان فعالیت دارند خبر داد و افزود: شش مرکز مکانیزه معاینه فنی نیز در بخش ناوگان حملونقل سنگین در استان فعالت دارند.
تصادفات منجر به فوت کاهش چشمگیری نداشته:
وی در ادامه سخنانش با اشاره به حادثه خیز بودن تعدادی از محور های مواصلاتی استان، گفت: تعداد تصادفات منجر به فوت در این محورها طی هشت ماهه سالجاری ۱۸۴ فقره بوده که متأسفانه در تصادفات جادهای ۲۷۰ نفرطی این مدت جان خود را از دست داده اندکه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش چندانی نداشته است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه:
مسیر کرمانشاه اسلام آباد با پیچهای حادثه ساز
مهندس علی سلیمی در ادامه این نشست خبری، ضمن تبریک هفته راهداری در پاسخ به سوالات مطرح شده توسط خبرنگاران، اظهار داشت: کل مسیر کرمانشاه تا اسلام آباد ۸۰ کیلومتر است با چند پیچ حادثه ساز است.
سلیمی در ادامه گفت: از مسیر خروجی اسلام آباد غرب تا ورودی تونل اربعین برای نصب نیوجرسی اقدامات لازم انجام شده است و برای پروژه کارخانه سیمان دو زیرگذر در نظر گرفته شده و پیمانکارمشغول عملیات است.
سلیمی در ادامه گفت: میزان تصادفات از سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰، توسط پلیس کشور۸۷۸ نقطه محاسبه شده که در استان کرمانشاه ۱۹ نقطه حادثه خیز مشخص شده و موظف شده به رفع این نقاط اقدام کنیم، تا امروز مشکل ۱۵ نقطه رفع شده و چهار نقطه باقیمانده که تا پایان سال رسیدگی برای رفع نقص می شود.
در ادامه، معاون فنی و راههای روستایی استان کرمانشاه در این نشست، اظهار کرد: در استان کرمانشاه ۳۰ درصد راههای روستایی استان آسفالت نیستند، آسفالت این راهها نیازمند ۳۶۰ میلیارد تومان است و با اعتبار موجود آسفالت تنها راههای روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۱۰ سال طول میکشدتا انجام شود.
۷۰ درصد راه روستایی آسفالت است:
رحمت جلیلیان«معاون فنی و راههای روستایی ادارات کل راهداری استان کرمانشاه» در ادامه، گفت: چهار هزار و ۹۵۰ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر آن معادل ۷۰٪ آسفالت می باشد.
جلیلیان میانگین آسفالت راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار کشور را ۵۸.۷ درصد عنوان کرد و افزود: در استان کرمانشاه این میزان ۹۰.۶ درصد است و این نشان میدهد وضعیت آسفالت راههای روستایی استان برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان کشور نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
به گفته جلیلیان: از هزار و ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی شن و خاکی که در استان وجود دارد ۴۵۰ کیلومتر آن برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که برای این منظور ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری استان کرمانشاه گفت: برای آسفالت هر کیلومتر راه روستایی که زیرساخت آن فراهم باشد سه میلیارد تومان و برای سایر راهها هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در استان امسال ۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و آسفالت ۳۰ کیلومتر دیگر در دست اقدام است.
آسفالت تمام راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار استان ۱۰ سال زمان می برد:
به گفته جلیلیان: اگر ۱۷۳ میلیارد تومان به طور کامل برای این منظور تخصیص داده شود، فقط میتوان ۴۰ کیلومتر از راههای روستایی را آسفالت کرد و با ادامه این روند تخصیص اعتبار آسفالت تمام راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار استان ۱۰ سال زمان می برد.
گفتنی است: در پایان به پاس همکاری خبرنگاران حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای در انعکاس اخبار این حوزه از آنها تقدیر شد.