4
رییس کل دادگستری استان کرمانشاه، گفت: 

با سیستم الکترونیک ابلاغیه ها به راحتی انجام می شود/سند تحول قضایی یک شاخص و راهبرد برای قوه قضائیه است

  • کد خبر : 6471
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
با سیستم الکترونیک ابلاغیه ها به راحتی انجام می شود/سند تحول قضایی یک شاخص و راهبرد برای قوه قضائیه است
نشست خبری «رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه» و «دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان» به مناسبت هفته قوه قضائیه «چهارشنبه ۳۰ خردادماه» در سالن شهید قدوسی دادگستری کل کرمانشاه برگزارشد.

به گزارش خبرنگار چکاوک نیوز از کرمانشاه، دکترشهرام کرمی « رییس کل دادگستری استان کرمانشاه» در نشست خبری در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به اینکه دستگاه قضایی استان در راستای اعتلای اهداف تعیین شده که سند تحول قضایی است گام برمی‌دارد، اظهار داشت: سند تحول قضایی یک شاخص و راهبرد برای قوه قضائیه است که در چند ماه اخیر به‌روزرسانی شده و ریاست قوه بر آن متمرکز شده است.

کرمی از مهمترین ویژگی‌های این سند استفاده دستگاه قضا از دادرسی الکترونیک و ارائه خدمات قضایی غیرحضوری به مردم اشاره کرد و افزود: پیش از این برای ابلاغ مشکلات بسیاری وجود داشت، اما امروزه با سیستم ابلاغ الکترونیک کارها تسهیل شده و بیش از ۹۷ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیک در استان انجام می‌شود. و دادرسی برخط در استان راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند در رسیدگی‌های قضایی که نیازی به حضور فیزیکی فرد نیست از دادرسی برخط استفاده کنند.

کرمی رویکرد دیگر سند تحول قضایی را تمرکز بر کاهش اطاله دادرسی عنوان کردو افزود: برای این موضوع برنامه‌ریزی شده و میانگین تعداد روزهای تخصیص یافته به یک پرونده رو به کاهش می باشد، امروز این روند به به ۶۷ روز کاهش یافته است.

کرمی در حوزه معاونت پیشگیری و دادسرا گفت: اقدامات موثری در این خصوص انجام شده و باوجود اینکه تعداد ورودی پرونده‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش نیافته اما اگر این فعالیت‌ها نبود شاخص ورودی بیشتر می شد.

به ازای هر سه نفر یک پرونده وجود داشته:

به گفته رئیس کل دادگستری استان: سال گذشته ۶۱۰ هزار فقره پرونده ثبت شده داریم، با توجه به جمعیت استان به ازای هر سه نفر یک پرونده وجود داشته است، در واقع به هر میزان تعداد پرونده‌ها بیشتر باشد اطاله دادرسی نیز افزایش پیدا می‌کند.

کرمی از شاخص‌های مدنظر کاهش پرونده‌های مانده و مسن در دادگستری اشاره کرد و گفت: به هر میزان ماندگاری پرونده در شعبه بیشتر باشد نارضایتی مردم افزایش می‌یابد.

نشست خبری «رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه» و «دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان» به مناسبت هفته قوه قضائیه

کارشناسی دقیق باشد به عدالت کمک می‌کند:

رییس کل دادگستری استان از موفقیت‌های دستگاه قضایی به انتخاب کارشناس اشاره کرد و گفت: بسیاری از امور قضایی تخصصی و نیازمند اظهارنظر کارشناس است و چنانچه کارشناسی دقیق باشد به عدالت کمک می‌کند در غیر این صورت نتیجه دادرسی دچار انحراف خواهد شد.کارشناس باید به قید قرعه انتخاب شود و این قرعه انداختن برای محاکم زمان‌‌ بر است به همین دلیل دستگاه قضایی تصمیم گرفت این فرایند به صورت الکترونیکی انجام شود و در استان کرمانشاه قرعه‌کشی کارشناسان به صورت سیستمی از ۷۶ درصد عبور کرده است و در چند ماه آینده به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

سال گذشته اجرای سند تحول قضایی رتبه ششم کشوری و در زمینه کاهش جمعیت کیفری رتبه نهم کشور کسب کرده شده:

کرمی در ادامه، گفت: استان کرمانشاه در زمینه اجرای دقیق و کامل سند تحول قضایی در زمستان سال گذشته رتبه ششم کشوری و در زمینه کاهش جمعیت کیفری نیز رتبه نهم کشور را کسب کرده است.

کرمی در پاسخ به خبرنگاران، گفت: رفتار طرفداران کاندیداها رصد می‌شود و در صورتی که تخلفی به ما گزارش شود در اولین فرصت رسیدگی قانونی انجام می‌شود، در این خصوص به دستگاه‌های دولتی هشدار جدی داده شده که از هر گونه تبلیغ له یا علیه کاندیدایی با استفاده از امکانات دولتی خودداری شود که در صورت مشاهده برخورد اداری و رسیدگی قضایی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، یکی از معضلات را شناخت مردم نسبت به مسائل حقوقی دانست و افزود: آموزش در این زمینه از مدارس آغاز شده و برای اصناف و اقشار مختلف نیز دوره‌هایی برگزار شده است.

لینک کوتاه : https://chakavaknews.ir/?p=6471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.