0
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه، گفت: 

گفتمان سازی لازم برای سالمندان نشده/ما کسی را به عنوان مصرف کننده نمی دانیم   

  • کد خبر : 7043
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
گفتمان سازی لازم برای سالمندان نشده/ما کسی را به عنوان مصرف کننده نمی دانیم    
چکاوک نیوز_دکتر علی شعبانی« معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در جلسه شورای سالمندان استان، که ظهر« چهارشنبه ۱۱ مهر ماه» در سالن شهید قلیوند استانداری» با حضور مدیر کل بهزیستی استان و تعدادی از مسئولان ذیربط استانی به مناسبت هفته سالمند برگزار شد،با اشاره به اینکه هفتم تا سیزدهم مهر ماه در کشور هفته سالمند نامگذاری شده، گفت؛ در کشور و استان برای سالمندان گفتمان سازی لازم نشده است.

به گزارش خبرنگار چکاوک نیوز از کرمانشاه، مدیر کل سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه پیش بینی شده سال ۲۰۵۰ بیش از ۳۰% جامعه را سالمند تشکیل دهد، گفت: ۱۵ سال فرصت داریم به این فضا برسیم باید فرهنگ سازی مناسب در خصوص فرزند ‌ آوری در بین خانواده ها جا بیفتد.

ما کسی را به عنوان مصرف کننده نمی دانیم 

شعبانی معتقد بود، اگر بخواهیم موضوع سالمندان را حل کنیم، به سالمندان نباید به عنوان یک موجود اضافه نگاه کرد و افزود؛ از دید عده ای افراد بالای ۶۵ سال یعنی انسان مصرف کننده، ما انسانی را به عنوان مصرف کننده نمی دانیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در ادامه گفت؛ چرا با وجود این همه فارق التحصیل رشته پزشکی، ما کمبود پزشک داریم.

ارائه خدمات رایگان به مناسب هفته سالمند در کرمانشاه 

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، در این جلسه، با تبریک هفته سالمند، 

از ارائه خدمات رایگان به مناسبت هفته سالمندان در کرمانشاه خبر دادو افزود؛ از هفتم تا سیزدهم مهرماه به عنوان هفته سالمندان نام‌گذاری شده و شعار امسال «سالمندی فعال، فردایی برای همه» از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است.

بهزاد شهبازی روز شمار هفته تکریم سالمندان را از شنبه هفتم مهرماه تا جمعه سیزدهم مهرماه به ترتیب ذیل؛

شنبه (هفتم مهرماه) حمایت سالمندان از جوانی جمعیت ، یکشنبه (هشتم مهرماه)  رسانه و فرهنگ‌ساری تکریم سالمندان، دوشنبه (نهم مهرماه) مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه، سه‌شنبه (دهم مهرماه) تکریم سالمندان در دستگاه‌های اجرایی، چهارشنبه (یازدهم مهرماه) آموزش و توانمندسازی سالمندان، پنجشنبه (دوازدهم مهرماه) حمایت‌های اجتماعی رفاهی سالمندان، جمعه (سیزدهم مهرماه) دسترسی عادلانه سالمندان به محیط‌های مناسب‌سازی شده عنوان کرد و افزود؛ در شهرستان‌های استان کرمانشاه اقدامات لازم نیزانجام شده است، از جمله نشست هم‌اندیشی اداره بهزیستی شهرستان کرمانشاه با مراکز سالمندان شبانه و روزانه، ویزیت در منزل، خانه حمایتی، انجمن‌ها و سمن‌ها مرتبط و تخصصی سالمندی از برنامه های این هفته می باشد.

مجتمع شهید یاری بهترین مرکز سالمندان در استان 

مدیر کل بهزیستی استان، مجتمع شهید یاری واقع در بلوار طاقبستان کرمانشاه را بهترین مرکز سالمندان در استان دانست و افزود؛ اکثر این سالمندان در قالب بازنشستگان فرهیخته هستند و عمده آنها نخبگان کشورند.

شهبازی در این جلسه با اشاره به اینکه ایجاد مراکز سالمندی در شهرستان ها که آمار سالمندی بالاست مانند « اسلام آباد و سنقرکلیائی»، سالمندان در این مرکز جهت کاردرمانی، ورزش، آموزش قرآن، سوادآموزی در ساعات صبح تا ظهر گرد هم جمع می‌شوند.

شهرستان دالاهو تا چند دهه دیگر از نیروی جوان تهی می شود 

مدیر کل بهزیستی استان، کرمانشاه، با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین آمار باروری را در کشور دارند، کرمانشاه را هشتمین استان پیر کشور عنوان کرد و افزود؛ دالاهو پیرترین شهرستان استان است و تا چند دهه آینده از نیروی جوان تهی می شود.

دکتر میثم حجتی پور«مدیر درمان تأمین اجتماعی کرمانشاه»، در این جلسه، با اشاره به اینکه اکنون هم کلینیک برای بیماران مزمن داریم، اظهار داشت؛ حدود ۱۰ سال است برای بیماران مزمن پرونده تشکیل داده ایم.

حجتی پور افزود؛ با توجه به جامعه آماری سازمان تأمین اجتماعی، در استان ۱۸% بیمه شده، ۵۹% بازنشسته و ۲% از کار افتاده در استان داریم که در حوزه درمان مستقیم و غیر مستقیم خدمات می گیرند.

در تمام مراکز میز خدمت برای سالمندان داریم

حجتی پور از خدمات میزخدمت در تمامی مرکز برای سالمندان خبردادو افزود؛ قرار است در بیمارستان حضرت معصومه (س)، کلینیک سالمندی احداث شود، که با مشکل ندادن مجوز ساخت روبرو شده، اگر شهرداری همکاری کند، در کوتاهترین زمان ممکن ۲۵۰۰ متر کلینیک سالمندان را کلنگ می زنیم.

کارشناس سلامت سالمندان معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در این جلسه با اشاره به اینکه سن سالمندی جدیداً به ۶۵ سال به بالا رسیده، اظهار داشت؛ زنگ هشدار برای سالمندان داریم، اما تجهیزات ما با سالمندی نمی خواند.

بدیعه پاکدین کهنسالی را ۸۵ سال به بالا دانست و افزود؛ هر جا هر سالمندی باشد در تمام مرکز ما خدمات به صورت رایگان برایش انجام می گیرد.

وی در ادامه گفت؛ نیاز سالمندان پرخطر از قبیل دیالیزی، سرطانی و … به تمام شهرستان ها اعلام شده‌است، در خصوص آموزش به خانواده سالمندان بیش از ۱۶۹ هزار سالمند را پزشکان ما خدمات ریگان انجام داده و در مراقبت از زوار ابا عبدالله الحسین علیه السلام امسال حدود ۴۰۰۰ نفر از خدمات پزشکان ما رایگان استفاده کردند.

پاکدین در این جلسه، تأکید کرد؛ هر سه ماه یکبار کمیته داریم و از ادارات خصوصاً بهزیستی انتظار مکاتبه داریم.

لینک کوتاه : https://chakavaknews.ir/?p=7043

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.