6
سوپر وایزر پیشگیری از خودکشی بهزیستی استان کرمانشاه مطرح کرد:

پدیده خودکشی را به عنوان امری عادی جلوه دهید  

  • کد خبر : 6056
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
پدیده خودکشی را به عنوان امری عادی جلوه دهید   
دومین جلسه کارگاه آموزشی پیشگیری از خودکشی ویژه اصحاب رسانه استان ظهر امروز به میزبانی بهزیستی کرمانشاه در سالن اجتماعات فجر بهزیستی، با هدف آگاهی از شیوه پوشش خبری و خبرنویسی در خصوص پدیده خودکشی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار چکاوک نیوز از کرمانشاه؛ علیرضا مرادی سوپروایزر پیشگیری از خودکشی بهزیستی استان، در این جلسه در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه پدیده خودکشی را بایستی به عنوان امری عادی جلوه دهیم، اظهار کرد: متولی اصلی پیشگیری از خودکشی دانشگاه علوم پزشکی است، این در حالی است که علوم پزشکی زمانی می تواند مداخله کند، که فرد خودکشی کرده و برای نجات به مراکز درمانی انتقال داده شده، و یا با اورژانس پیش بیمارستانی تماس گرفته باشند.

آمار خودکشی در مناطق زاکرس نشین بیشتر است:

بر اساس این گزارش: این کارگاه آموزشی یک روزه که با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه های مختلف استان کرمانشاه برگزار شد، دکتر علیرضا مرادی با بیان داشت: آمار خودکشی در استان های مختلف و حتی در مناطق مختلف یک شهر با یکدیگر متفاوت است، آمارها حاکی از آن است که روند خودکشی در چهار استان زاگرس نشین کشورمان در سه دهه اخیر بالاتر از میانگین کشوری و حتی در مواردی بیش از ۴۰ برابر برخی استان های دیگر می باشد.

سوپروایزر پیشگیری از خودکشی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه آمار خودکشی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما را افزایشی اعلام کرد و افزود: این آمار بسیار نگران کننده است و نیازمند اقدامهای اساسی و سیاست‌گذاری‌های پیشگیرانه دارد.

دکتر مرادی با اشاره به اینکه انتشار نادرست اخبار خودکشی در رسانه‌ها و فضای مجازی ممکن است باعث افزایش خودکشی در جامعه شود، گفت: در انتشار علل خودکشی بسیاری از رسانه ها به جای آنکه به علت های اصلی و ریشه ای آن بپردازند به علل ظاهری آن می پردازند که این امر درست نیست.

در مقابل پوشش اخبار خودکشی نباید سکوت خبری اختیار کرد:

وی در ادامه گفت: عدم پوشش اخبار خودکشی شاید در مواردی از بروز یأس و ناامیدی در جامعه جلوگیری کند ولی نباید به شکلی باشد که در مقابل آن نیز سکوت خبری اختیار کرد. در اصل رسانه ها در پوشش اخبار خودکشی، دو رسالت اصلی و محوری دارند که یکی از آنها آگاهی سازی و حساس زایی در جامعه با استفاده از آموزش عوامل گروه هایی در جامعه است که دارای ریسک بالایی است و دوم پرداختن به نقد عملکرد و سیاستگذاری دستگاه ها و ارگان های دخیل در این پدیده و در جامعه است.

سوپروایزر پیشگیری از خودکشی دانشگاه علوم پزشکی استان از رسانه ها خصوصاً خبرنگاران خواست در انتشار اخبار خودکشی از پرداختن به جزییات، موقعیت و هویت فرد و از بال و پردادن به آن و روایت سازی و داستان پردازی خودداری کنند.

کارگاه آموزشی شیوه های پوشش خبری خودکشی برای اصحاب رسانه استان کرمانشاه 

از نماد سازی در مورد خودکشی خودداری شود:

این کارشناس در ادامه کلاس آموزشی، با تأکید بر نقد سیاست های پیشگیری از خودکشی در کشور و اینکه برخی از این سیاست ها غلط هستند یادآور شد: در تهیه اخبار مربوط به خودکشی از مصاحبه با اطرافیان متوفی خودداری کنید ضمناً اخبار را برجسته نسازید، و در اخبار خودکشی در رسانه از نمادسازی در مورد آن اکیدا خودداری شود.

مرادی نقش رسانه ها را مهم در آگاه سازی جامعه در مورد این معضل اجتماعی دانست و افزود: یکی از مواردی که رسانه ها در پرداختن به خودکشی از آن غافل مانده اند نرفتن به سوی تهیه گزارش های تحقیقی است، تهیه این گزارش ها با توجه به آنکه رویداد محور نبوده و بر امر فرآیندسازی تأکید دارد از اهمیت ویژه ای برای برجسته ساختن این معضل در جامعه می تواند برخوردار باشد.

لینک کوتاه : https://chakavaknews.ir/?p=6056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.