به گزارش خبرنگار چکاوک نیوز از کرمانشاه، دکتر سلمان محمدی « مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه» در همایشی که به مناسبت گرامیداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان(۲۴ تا ۳۰ مهر) در کرمانشاه برگزار شد، در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه این همایش با حضور مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، از مدرسه به عنوان خاستگاه رشد دانشآموزان یاد کرد و گفت: برای رسیدن به رشد همهجانبه دانشآموزان راهی جز این نداریم که اولیای خانه و مدرسه را با هم همراه کنیم.
همراهی اولیاء و مربیان در عمل باشد
محمدی با اشاره به اینکه شعار امسال آموزش و پرورش ( پیوند با خانواده برای مدرسه است)، تاکید کرد؛ همراهی خانه و مدرسه صرفا نمیتوان به کمکهای مالی محدود شود، همراهی اولیای خانه و مدرسه زمانی میتواند تاثیرگذاری لازم را در تعلیم و تربیت صحیح دانشآموزان داشته باشد که این همراهی نه در حد حرف و شعار بلکه، در عمل وجود داشته باشد.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، اگر هر دانشآموز را به یک پرنده تشبیه کنیم که میخواهد پرواز کند، برای پرواز موفق این پرنده باید دو بال خانه و مدرسه در تعلیم و تربیت او با هم هماهنگ باشند تا او دچار تعارض تربیتی نشوند.
محمدی افزود؛ اگر معلم و اولیای مدرسه حرفی بزنند و والدین در خانه حرفی خلاف گفتههای معلم بزنند، دانشآموز با تعارض تربیتی مواجه خواهد شد و در این صورت آموزشهای مدرسه و خانه نمیتواند کارایی لازم را جهت تعلیم و تربیت صحیح دانشآموزان داشته باشند.
این مسئول معتقد بود: حتی به سرویس مدارس هم باید به عنوان یک الگوی تربیتی نگاه شود، چون اگر به عنوان مثال معلم در مدرسه اهمیت رعایت قوانین را به دانشآموزان درس بدهد و راننده سرویس مدرسه حین تردد دانشآموزان مثلا چراغ قرمز را رد کند و این اقدام خود را به نوعی زرنگی قلمداد کند، طبیعتا دانشآموز دچار تعارض تربیتی خواهد شد.
اولیای مدرسه برای تعلیم و تربیت صحیح دانشآموزان همکاری لازم را داشته باشند
مدیر کل آموزش و پرورش استان از خانوادهها انتظار داشت؛ همانطور که انتظار دارند، مدرسه خانه دوم دانشآموزان باشد، منزل را هم مدرسه دوم دانشآموزان بدانند و با اولیای مدرسه برای تعلیم و تربیت صحیح دانشآموزان همکاری لازم و به موقع را داشته باشند.
روی تعلیم و تربیت همه دانش آموزان حساس باشیم
محمدی تأکید کرد؛ همه دانشآموزان فرزندان ما هستند و باید در جهت تعلیم و تربیت صحیح آنها بکوشیم و روی تعلیم و تربیت تک تک دانشآموزان حساس باشیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش را بر مبنای کار دستگاه تعلیم و تربیت در استان دانست، گفت: بر اساس این سند باید دانشآموزان در تراز انقلاب اسلامی تربیت کرده و آنها را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم که زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) شوند.
مهر ماه امسال ۳۷۰ هزار دانشآموز راهی مدارس استان کرمانشاه شدند
محمدی در ادامه گفت؛ مهر ماه امسال ۳۷۰ هزار دانشآموز راهی مدارس استان کرمانشاه شدند، این آینده سازان کشور در ۴۰۰۰ مدرسه و ۱۵ هزار کلاس درس مشغول به تحصیل شده اند و قریب ۲۶ هزار فرهنگی شاغل عهدهدار تعلیم و تربیت آنها در استان کرمانشاه هستند.
انجمن اولیا و مربیان پل ارتباطی بین خانه و مدرسه است
در ادامه مراسم، فرشته حشمتیان «مشاور عالی وزیر آموزشوپرورش» انجمن اولیا و مربیان را پل ارتباطی بین خانه و مدرسه دانست و اظهار کرد؛ همراهی اولیای خانه و مدرسه میتواند کارایی دستگاه تعلیم و تربیت را به میزان قابل توجهی بالا ببرد. و همراهی اولیای خانه و مدرسه سبب خواهد شد دانشآموزان در مسیر رشد و تعالی قرار بگیرند.
حشمتیان بیان داشت؛ ۹۰درصد جلسات انجمن اولیاء و مربیان مادرها حضور دارند، پس نقش پدران برای فرزندانشان کجاست.
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خانواده رکن اصلی است
حشمتیان مادران، پدران، خواهران و برادران را برای دانش آموزان الگو دانست و افزود؛ به طرح انجمن اولیا و مربیان توجه بیشتری بشود، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خانواده رکن اصلی است، نقش خانواده باید چشمگیر باشد.
گفتنی است؛ در این نشست دو تن از اولیای دانشآموزان مطالبات و درخواستهای خود را مطرح کردند و در ادامه از فعالان انجمن اولیاء و مربیان کرمانشاه تجلیل شد.