7

وداع شاعر پرآوازه کرمانشاهی و نام‌دار ایران

  • کد خبر : 4456
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
وداع شاعر پرآوازه کرمانشاهی و نام‌دار ایران
محمدجواد محبت شاعر نام‌دار و پرآوازه، در سن ۷۹ سالگی بیست‌و سوم اسفند سال‌جاری، آخرین غزل زندگی‌اش را سرود و برای همیشه دار فانی را وداع گفت.

محمدجواد محبت شاعر و ادیب سرشناس کرمانشاهی و سراینده شعر معروف “دو کاج”، براثر عارضه قلبی در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

این شاعر پرآوازه، در سن ۷۹ سالگی بیست‌و سوم اسفند سال‌جاری ، آخرین غزل زندگی‌اش را سرود و برای همیشه دار فانی را وداع گفت.
محمد جواد محبت سال ۱۳۲۲ در کرمانشاه چشم به جهان گشود.
«محبت» معلم باصفایی که در کنار معلمی یک عمر شاعرانه زندگی کرد و اشعارش ردی از خاطره در ذهن تک‌تک مردمان این سرزمین به جای گذاشته است.
قصه “دو کاج” را تقریباً همه مردم ایران زمین شنیده‌اند، دو کاجی که نماد مردی و نامردی در روزگار ما بودند و قصه‌شان را بسیاری از کودکان این سرزمین با شعر معروف “محبت” از برکرده‌اند.
“کوبی کجاست؟” اولین سروده آقا معلم و این ادیب کرمانشاهی بود. شعری که سختی‌ها و رنج‌های دخترکِ دانش‌آموزش “کوبی” را روایت می‌کرد و همین سروده کوتاهِ از سر دلسوزی و محبت، سرآغاز یک عمر شاعری “محبت” شد.
محبت سالیان‌سال شعر سرود و معلمی کرد. از “خیمه‌های عاشورا” و “گریه دل ناصبوران” گفت و از “موج عطرهای بهشتی” سرود و “رگبار کلماتش” به “کوچه باغ آسمان” رسید، از “خاطرات سبز” برای نوجوانان سرود و از “از مرزهای فریاد” برای انقلابیون شاعرانه گفت.
از جمله آثار دیگر استاد محمدجواد محبت می‌توان به ” آن سوی چهره زرد خورشید، خانه هل‌اتی، آه… ای بانوی طوبی سایه آه…، گلوی سبز آواز، خاطرات سبز، گزیده ادبیات معاصر، قلب را فرصت حضور دهید، با بال این پرنده سفر کن” اشاره کرد.
اشعار محبت عجیب به دل می‌نشیند و همین باعث شد که محبت یکی از شاعران ایرانی باشد که جایزه شعر فروغ به او اختصاص پیدا کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ضمن با تسلیت این ضایعه دردناک به تمامی اهالی فرهنگ و هنر کشور، گفت: استاد محمدجواد محبت هم یک شاعر بود و هم یک معلم عاشق. معلمی که عاشقانه به دانش‌آموزان درس زندگی می‌داد و دغدغه‌ها و عاشقانه‌هایش را در قالب شعر برای مردمان این سرزمین می‌سرود.
علی صفدری ادامه داد: متاسفانه این شاعر گرانقدر کرمانشاهی ا پس از چند سال تحمل بیماری و به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.
وی افزود: مرگ برای اهالی فرهنگ و هنر نقطه پایانی نیست و اشعار این شاعر گرانقدر و دانش‌آموزانی که عاشقانه آنها را تربیت کرده، نام محمدجواد محبت را برای همیشه زنده نگه می‌دارند.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد اسلامی کرمانشاه نیز گفت: این شاعر برجسته لحظاتی پیش در بیمارستان تخصصی قلب امام علی(ع) شهر کرمانشاه به دلیل عارضه قلبی درگذشت.
مظفر تیموری ادامه داد: مرحوم استاد محبت در سال ۱۳۲۲ در شهر کرمانشاه چشم به جهان گشود و از شاعران فعال پیش از سال ۱۳۵۷ و از همفکران جلال‌آل احمد بود.
وی افزود: استاد جواد محبت کودکی و تحصیلات خود را در کرمانشاه گذراند و سپس به عنوان معلم در روستاهای قصرشیرین به خدمت مشغول شد، شعرهای او از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۴ در مجلات توفیق، خوشه، روشنفکر، دریچه، تهران مصور و هفته‌‌نامه مشیر چاپ می‌شد.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد اسلامی کرمانشاه گفت: از سال ۱۳۶۲ به گروه مؤلفین کتاب‌های درسی پیوست و آثاری از او در کتاب‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی درج شد.
تیموری افزود: استاد محمد جواد محبت یکی از چهار شاعری است که جایزه شعر

لینک کوتاه : https://chakavaknews.ir/?p=4456
  • نویسنده : محسن عباسی‌فرد
  • ارسال توسط :
  • دیدگاه‌ها برای وداع شاعر پرآوازه کرمانشاهی و نام‌دار ایران بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.