نظام شهری معيوب يعنی غلبه ی خودرو بر پياده رو دکتر احسان حیدریان (عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه )
اگر بر داشتن آزادی های فردی كه استفاده از ماشین شخصی نیز از عواقب آن است اصرار دارید باید خود را برای پرداخت كل هزینه های زیست محیطی آماده سازید و حتی هزینه تراكم، تصادف ها و بلایا ، آلودگی صوتی، آلودگی محیط و تخریب كیفیت زندگی، اثرهای زیست محیطی شامل باران اسیدی، گرمایش جهانی و بیماری تنفسی حاصل از استنشاق دودهای سمی نیز از هزینه هایی هستند كه باید بپردازید.
انسان محوری در فضاهای شهری نشانه خوبی از هویت شهر است. شهروندان به تدریج به حضور در شهر و انجام فعالیت های مدنی عادت كرده و زمان بیشتری را در فضاهای شهری میگذرانند و این به نوبه خود به بهبود و ارتقا فرهنگ و از جمله رعایت حقوق دیگران و احساس مسئولیت در برابر جامعه به خصوص برای جوانان و كودكان كمک میكند.
هر قدر فضاها و امكانات پیاده روی انسان در مبلمان شهری افزایش یابد امكانات درک محیط شهری و بهره گیری از ارزش های فرهنگی و اجتماعی آن نیز افزایش می یابد.
درک افراد پیاده از محیط به دلیل حضور و حركت فراوان خودرو ها مخدوش شده است. لذا چهره واقعی شهر پشت چهره ماشینی آن پنهان میماند.
شركت افراد در یک فضا خاطرات مشتركی را از آن بدست میدهد كه احساس تعلق به شهر، محیط و كل جامعه را افزایش میدهد. مهم تر از همه اینكه تصویر ذهنی افراد از شهر تحت تاثیر فعالیت خیابان ها و حضور یا عدم حضور پیاده میباشد. در حقیقت شهر را میتوان با خیابان هایش شناخت.
وجود انواع صداها، امكان لمس سطوح و حجم ها و امكان چشیدن طعم خوردنی ها و نوشیدنی ها، موجب ادراكات چند حسی و تاثیرات روانی و عاطفی متنوع در فضاهای انسان محور میشود. همین تنوع و پیچیدگی به نیروی جذابیت و انگیزش حضور در مبلمان شهری انسان محور می افزاید كه بی تردید از ارزش های كیفی محیط محسوب شده و حضور شهروندان را در آن افزایش داده و پایداری آن را برای سالیان تضمين مینمايد.