به گزارش خبرنگار چکاوک نیوز از کرمانشاه، مهندس نسرین ذوالنوریان «معاونت استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد کرمانشاه»، بیان کرد: امروزه از واژه استاندارد در زمینههای متفاوتی استفاده میشود، در مکالمات روزمره به کار بردن عباراتی نظیر لوازم استاندارد، رفتار استاندارد، مشخصات استاندارد و امثال آن بسیار رایج است.
به گفته ذوالنوریان، گوناگونی موارد استفاده از واژه استاندارد، نکته مشترک در همه این موارد، کاربرد این واژه به عنوان راهنمایی جهت مقایسه است. و در این خصوص یک استاندارد میتواند پاسخگوی نیازها و مشکلات به وجود آمده باشد.
ذوالنوریان در ادامه گفت: برای حفظ کیفیت و مراقبت از بهداشت، سلامتی، ایمنی، امنیت کالاها و محصولاتی که روزانه توسط مردم استفاده می شوند، باید با ترویج استانداردها، افراد جامعه را نسبت به شناخت مطالبات و ارتقا سطح زندگی خود آشنا کنیم.
این مسئول تأکید کرد: توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه، ازجمله وظایف و برنامه های راهبردی سازمان ملی استاندارد می باشد که در دوران تحولی سازمان ملی استاندارد به ریاست «دکتر مهدی اسلام پناه» بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته است و به مقوله ترویج استاندارد به شکل نظامند و سیستماتیک پرداخته شده است.
معاون استاندارد سازی و آموزش اداره استاندارد کرمانشاه در ادامه گفت: توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد با توجه به گستردگی مخاطبین، از کودکان تا اساتید دانشگاه و در کلیه سطوح جامعه، از طریق برگزاري سمينارها و همايشهاي مرتبط با استاندارد، نشست های علمی- تخصصی ، ساخت فيلم و تيزر، انيميشن استاندارد، تهیه کتب، جزوات و محتواهای ترویجی، توسعهي ارتباط با تمامي گروههاي ذينفع از جمله مصرفكنندگان، توليدكنندگان، دولت، دانشگاهها و بخش خدماتي و بازرگاني، جامعه مسئولين كنترل كيفيت ، تعامل با سازمان ها و ارگان ها، رسانه ها، سایت های مجازی، نشریات، آماده سازی و انتشار خلاصه استانداردهای پرکاربرد در سطح کشور، تهیه بستههای آموزشی- ترویجی، توسط این دفتر و در گروه توسعه و ترویج استاندارد انجام می پذیرد.
ذوالنوریان اهداف ترویج و اشاعه فرهنگ استاندارد را به شرح ذیل عنوان کرد
۱ -حساس سازی و نهادینه کردن فرهنگ استاندارد و نشر استاندارد در بین آحاد مردم؛
۲-افزایش آگاهی مصرف کنندگان کالاهای تولیدی خدماتی از حقوق قانونی خویش در زمینه کیفیت فرآورده های تولیدخدماتی.
۳- ارتقاء سطح دانش، نگرش و شناخت مدیران کنترل کیفت به منظور ارتقاء کیفیت محصولات.
۴-حساس سازی نسبت به عرضه و تولید کالاهای دارای کیفیت وآگاهی در خصوص عدم انتخاب کالاهای فاقد استاندارد از طرف عرضه کنندگان و مصرف کنندگان کالاها وخدمات.
۵- توسعه دانش استاندارد از طریق انتشار الکترونیکی مستندات علمی، آموزشی و ترویجی استاندارد ایجاد کم اعتماد به استانداردهاست.
گفتنی است: در ادامه اعضاء کارگروه نظرات و پیشنهادات خود را در جهت راه های ترویج و اشاعه فرهنگ استاندارد اعلام نمودند و در پاسخ به خبرنگاران جوابهای لازم داده شد.